Trăim vremuri în care valorile și principiile de viață încep să se schimbe sub o dinamică mult mai mare ca în trecut. Omul, ca organism viu, se află în centrul tuturor schimbărilor tehnologice, politice, economice, iar interacțiunea cu orice factor extern aflat în continuă schimbare, ajunge să-l modeleze și pe el cu același ritm cu al mediului în care se expune. Pentru că nu există bule de amorțire afectivă sau de izolare absolută, iar prezentul aparține unor medii mult mai accelerate spre dezvoltare decât acum câțiva ani, schimbul de informații și activități în care ne antrenăm zilnic, pot să ne devieze ceva mai des parcursul sau coordonatele finale ale destinațiilor noastre personale. Asemeni unui Waze care se recalculează în funcție de ce găsește pe drum și omul modern este expus mai des schimbărilor în dimensiunea personală.
Pornind de la această luciditate intrinsecă, Mark Manson, bloger, scriitor și antreprenor în mediul online, scrie o carte adresată bărbaților de azi, numită: “Arta subtilă a seducției. Cum să fii atrăgător prin onestitate”. Cu o scriitură seducătoare și plină de umor (pentru un nas de femeie rătăcit printre aceste pagini adresate masculinității) autorul american, își propune să dezvăluie domnilor o nouă realitate, de atractivitate prin onestitate.
Structura volumului
Volumul este structurat în patru părți a câte paisprezece capitole. Subiectele centrale își propun să abordeze: vulnerabilitatea în față schimbărilor, onestitatea și autenticitate, aspectele demografie, tipuri de situații posibile, precum și sfaturi practice de flirt, dating, contact fizic și sexual.
Atractivitatea unui bărbat este invers proporțională cu nevoia lui de confirmare.
Perioada dificilă și vulnerabilitatea
Să practici vulnerabilitatea poate însemna uneori să-ți fie mai întâi rău decât bine spune Mark Manson și aduce în discuție parcursul extrem de dificil al schimbărilor. Privit mai atent orice început fie că e vorba de culturism, noi obiceiuri, schimbarea locului de muncă, vine cu o perioadă de vulnerabilitate, un sentiment cel mai adesea ocolit în detrimentul confortului, dar care ne și anesteziază în fața acțiunii. De câte ori n-am ezitat să facem ceva, din cauza anxietăților a necunoscutului care va urma? Câte ocazii de a întâlni oameni noi am ratat, de câte ori am întârziat să ne îmbunătățim garderoba sau să scriem un mesaj persoanei de care ne simțim atrași sau ne e dor. Toate acestea sunt definite ca nevoi de confirmare ( adăpate din rutina mai puțin lipsită de spontaneitate), ce ar putea fi mai aproape de vindecare prin a deveni mai vulnerabili și mai autentici cu noi înșine, în a ne recunoaște cu adevărat dorințele indiferent de ce anxietăți ne trezesc.
Și totuși dacă apar anxietăți cum am putea să le gestionăm? Prin a accepta că frica este normală. Mark Manson compară alungarea anxietăților cu aceeași improbabilitatea a încercării de a alunga tristețea sau furia. A reprima emoția pare să nu ajute, ci a învăța să acționezi în pofida ei. Evitarea expunerii la ceea ce ne creează un disconfort, nu este doar o dovadă de lașitate care ne va discredita în fața noastră, dar ne poate poate duce mai aproape de inaptitudinea a mai putea face acel lucru vreodată.
Categorii de femei
Pornind de la toate femeile de care s-ar putea îndrăgosti un bărbat, Mark Manson le împarte pe acestea în trei categorii: receptive, neutre și nereceptive. Femeile „nereceptive” sunt cele indisponibile, neinteresate, sunt fericite în relația lor sau care sunt împiedicate de anumite divergențe de valori să iasă cu tine (spre exemplu poate ea nu îți dorește o relație la locul de muncă, iar tu se întâmplă să fii colegul ei). Acestea cel mai adesea îți vor refuza toate invitațiile inventând tot felul de mici impedimente (O bună practică este aceea că nu ar trebui să iniști mai mult de trei ori. Dacă totuși, tot nu ești convins, o poți desigur întreba deschis și onest ce își dorește.)
Femeile „neutre” sunt cele care nu-ți refuză propunerile, dar nici nu au inițiativă. Sunt cele cu care poți flirta sau tachina astfel încât ele să poată lua o decizie (termenul folosit în carte este acela de a polariza prin comportament). În acest caz contează mult să acționezi, astfel încât ea să nu-și piardă interesul și să observe ignoranța.
A treia categorie este cea a femeilor „receptive”: cele care te caută, care mențin privirea, care pun o mulțime întrebări legate de tine, care inventează scuze sau motive ca să petreacă timp cu tine. Modul de a acționa depinde de fiecare categorie în parte și o să vă las să-l descoperiți prin lectura volumului.
Mergi înainte
O idee pare să se tot repet în acest volum; femeile își doresc ca bărbații de lângă ele să reușească, să găsească metoda potrivită de a le cuceri sau de a se comporta ca un adevărat gentleman lângă ele. Poate de aceea sunt şi iertătoare sau ceva mai deschise în fața tuturor stângăciilor şi imperfecțiunilor de care domnii se tem. A duce un stil de viață onest şi autentic, nu poate atrage decât pe cineva care să rezoneze cu toate aceste lucruri care să se așeze în armonie.
Concentrându-se mai mult pe emoții şi nu pe procese mecanice de seducție, compensatoriu pentru omul confruntat cu suferința pierderii celui drag, Mark Manson lasă masculinității, noi perspective de conectare autentică cu doamnele. Arta subtilă a seducției este un ghid despre a fi vulnerabil şi a cuceri fără a proiecta un sine pe care crezi tu că ea l-ar putea îndrăgi, este o carte despre splendida meditație asupra relațiilor umane şi despre vizibilul care rămâne în acțiuni neluate.