Skip to content

Precursor

Un simplu site despre click-ul dinaintea cursorului

  • Cărți
    • Autori străini
    • Autori români
    • Vechi şi noi, literatură comparată
  • Muzică
  • Dezvoltare personală
  • Locuri de poveste
  • Interviuri & Podcasturi
  • Despre noi
  • Privacy
  • Home
  • Autori străini
  • Recenzie- AC/DC: Hell Ain’t a Bad Place to Be – Mick Wall
AC/DC: Hell Ain't a Bad Place to Be

Recenzie- AC/DC: Hell Ain’t a Bad Place to Be – Mick Wall

Posted on 29 aprilie 202329 aprilie 2023 By Sergiu Niciun comentariu la Recenzie- AC/DC: Hell Ain’t a Bad Place to Be – Mick Wall
Autori străini, muzica

O familie de imigranţi, în rolul perfect de anti-eroi: înconjurul lumii cu AC/DC – Hell ain’t a bad place to be!-  Mick Wall

“We ain’t no legend, ain’t no cause / We’re just living for today / For those about to rock, WE SALUTE YOU!” (AC/DC For those about to Rock (We salute you)).

Prin comparaţie cu varietatea de interpretări şi descrieri ce au fost atribuite formaţiei australiene cu rădacini din Scoţia, probabil că eticheta de “classic rock and roll” pare aproape simplistă. Navigând cu grijă printre multiplele semnificaţii atribuite numelui / logoului, “uniforma de scenă” mai degrabă punk şi dezvoltarea istorică a unui amestec unic de blues şi heavy metal, Mick Wall reuşeşte, în stilul său inconfundabil, să aducă la lumină toate valenţele modestiei cu care fraţii Young se prezintă drept o trupă “rock and roll”. Precum în toate biografiile sale, Mick Wall îmbină fluid prezentări sociale ample, prezentări nuanţate ale fenomenului global numit rock and roll şi detalii biografice intime din cariera unei trupe colosale, devenită cu siguranţă parte a patrimoniului global.

“We come from the land of ice and snow/ From the midnight sun where the hot springs flow” (Led Zeppelin – Immigrant song).

Deşi vorbim evident despre o suprapunere întâmplătoare, începutul legendarului “Immigrant song” descrie suficient de bine originile trupei AC/DC, fondată în 1973 la Sydney în jurul a doi imigranţi, Angus şi Malcolm Young, membrii unei familii plecate în căutarea soarelui australian în urma iernii din 1963 denumită în Scoţia drept “marele îngheţ”. Suprapunerea nu se opreşte însă aici întrucât, prin intermediul succesului timpuriu al fratelui mai mare George, Angus şi Malcolm ajung să ia cunoştinţă cu trupe precum Yardbirds, avându-l în componenţa în acea perioadă chiar pe Jimmy Page, viitorul compozitor al Immigrant Song, exponenţa a unui sunet nou, dur şi revoluţionar. Conştientizarea existenţei unei lumi vaste, cu experienţe muzicale mult mai dezvoltate decât scena blues din barurile australiene, a devenit în scurt timp o coordonată esenţială a trupei ce a debutat în Decembrie 1973 în formula Angus Young, Malcolm Young, Colin Burgess, Larry van Kriedt şi ulterior Dave Evans. În acelaşi timp însă, experienţa succesului timpuriu dar limitat al trupei The Easybeats în care activa George Young, a avut si un alt efect de durată. Aşa cum punctează Wall în repetate rânduri, experienţa lui George le-a insuflat atât lui Malcolm, cât mai ales lui Angus, un puternic simţ al “proprietăţii familiale”, ce va ajunge să domine direcţia muzicală şi  managerială a trupei. La apogeu, energia belicoasă a fraţilor Young va degenera în conflict deschis de exemplu cu Geezer Butler, violenţa ce va rezulta în pierderea locului de deschidere în turneul mondial Black Sabbath.

“T.N.T I’m a power load! / T.N.T Watch me explode!” (AC/DC TNT).

Deşi energia incendiară a fraţilor Young lasă puţine dubii despre viitorul mareţ al trupei, alegerea iniţială a numelui părea încă de la început învăluită în mister. Fidel naraţiunii trupei, Wall porneşte şi el de la povestea unei maşini de cusut ce a oferit ideea de “Alternating Current / Direct Current”. În acelaşi timp însă, întrucât caută întotdeauna o cronică mai largă a fenomenului rock and roll, Mick Wall nu poate ignora valenţele sociale ale unui nume ce indică, în epoca revoluţiei sexuale, o identitate bisexuală. Deşi negată vehement de toţi membrii trupei de-a lungul timpului, conotaţia secundară a numelui pare legată în mod intim de ethosul liberator propus în general de mişcarea rock and roll şi în particular de glam rockul dominant al anilor 70. Legatura nu poate fi complet neglijata pentru o trupa cu atitudine aproape sectariana, greu de integrat în nisipurile mişcătoare ale rockului mondial. Ascuns sub un condeiul echilibrat al cronicarului experimentat Mick Wall, mesajul pare destul de puternic – aura de invincibilitate şi atitudinea de “gâsca” alimentau un filon creativ excepţional, însă nu inepuizabil şi nu imun în faţa schimbării publicului. Din acest motiv, alegerea numelui, probabil cel mai puternic simbol al trupelor rock, nu poate să fi fost complet ingenuă, pentru o trupă în căutarea unei identităţi stabile într-o salbă continuă de “opening acts” pentru trupe de prin rang prin Europa anilor ’70 precum Rush, Aerosmith, Van Halen si The Who.

Traiectoria meteorică şi moartea învăluită în mister a solistului Bon Scott completează imaginea tumultoasă a trupei.

“It was one of those nights, when you turn off the lights / And everything’ comes into view” (ACDC – Touch too Much).

Aici, vocea de cronicar istoric adoptată de Wall devine o alegere stilistică menită să ofere sinceritatea totală cu care Bon şi-a trăit viaţa, în cel mai pur stil rock and roll. Privind mai departe, modul detaliat în care Mick Wall prezintă suişurile şi coborâşurile comerciale şi artistice ale trupei poate fi înţeles ca un omagiu adus lui Bon Scott. Deşi Wall prezintă integral detaliile cunoscute şi câteva dintre cele mai populare ipoteze privind moartea lui Bon, naraţiunea lasă suficient loc de interpretare cititorului, în acelaşi mod în care o fac şi versurile solistului.

“I got holes in my shoes / I got holes in my teeth” (AC/DC Ain’t no fun).

Fără a reduce din meritele evidente ale succesorului Brian Johnson, în mod special în ceea ce priveşte tehnica impecabila de înregistrare, în viziunea lui Mick Wall, prezenţa scenică inegalabilă a lui Bon Scott şi atitudinea inegalabila de bon vivant al rockului, au reprezentat elemente fundamentale ale mitologiei AC/DC.

“Season ticket on a one way ride […] / I’m on a highway to hell!” (AC/DC Highway to Hell).

Departe de a fi o poveste-model despre succesul comercial, biografia trupei AC/DC oferă însă toată savoarea specifică muzicii rock. Legendarul cronicar Mick Wall impresionează din nou prin echilibrul perfect între detaliile istorice specifice stilului biografic, incluzând informaţii unice din intimitatea trupei, şi interpretări mai largi, ce surprind profunzimea unor mesaje uşor de ratat în tumultul vieţii legendelor heavy metal. Invitaţia la lectura şi la trăire este una simplă, însă neechivocă aşa cum şi-a dorit AC/DC rămasă din 2017 şi fara Malcolm – Let there be rock!

Share this page
Etichete: AC/DC ACDC Hell Ain't a Bad Place to Be Mick Wall muzica

Navigare în articole

❮ Previous Post: Recenzie: Iuda – Amos Oz
Next Post: Recenzie: Creierul deprimat. De ce ne simțim atât de rău când o ducem atât de bine?- Anders Hansen ❯

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

Search

Interviuri & Podcasturi

Pe cine iubești mai mult? – interviu cu Mihaela Buruiană

Despre trădare- Podcast cu dr. Elian Tololoancă

elian totoloanca

Despre meseria de psihiatru- Interviu cu dr. Elian Tololoancă

emanuel cifor

Despre lumea teatrului- Interviu cu Emanuel Cifor

victor teslaru

Interviu cu pictorul Victor Teslaru

Egregora

Egregora, Comoara pierdută- Interviu cu regizorul Andrei Chiriac

Despre lumea artiștilor plastici- Interviu cu Lucia Ghegu

Andrei Nicolae

Despre lumea baletului – Interviu cu Andrei Nicolae

Locuri de poveste

Thassos

Cele mai frumoase plaje din Thassos. Ce poți vizita pe Insula Thassos ?

veneția

Obiective turistice la Veneția și Verona

Obiective turistice în Iași

Obiective turistice în Iași: Ce poți vizita în capitala Moldovei

Muzică

AC/DC: Hell Ain't a Bad Place to Be

Recenzie- AC/DC: Hell Ain’t a Bad Place to Be – Mick Wall

rainbow

Rainbow in the Dark, Ronnie James Dio

monsters

Libertatea prin vibrațiile unei strune: Între corzi de chitară și monturi de pescuit

Copyright © 2025 Precursor.

Theme: Oceanly Premium by ScriptsTown

Administrează consimțămintele pentru cookie-uri
Pentru a oferi cea mai bună experiență, folosim tehnologii, cum ar fi cookie-uri, pentru a stoca și/sau accesa informațiile despre dispozitive. Consimțământul pentru aceste tehnologii ne permite să procesăm date, cum ar fi comportamentul de navigare sau ID-uri unice pe acest site. Dacă nu îți dai consimțământul sau îți retragi consimțământul dat poate avea afecte negative asupra unor anumite funcționalități și funcții.
Funcționale Mereu activ
Stocarea tehnică sau accesul este strict necesară în scopul legitim de a permite utilizarea unui anumit serviciu cerut în mod explicit de către un abonat sau un utilizator sau în scopul exclusiv de a executa transmiterea unei comunicări printr-o rețea de comunicații electronice.
Preferințe
Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
Statistici
Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice. Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice anonime. Fără o citație, conformitatea voluntară din partea Furnizorului tău de servicii de internet sau înregistrările suplimentare de la o terță parte, informațiile stocate sau preluate numai în acest scop nu pot fi utilizate de obicei pentru a te identifica.
Marketing
Stocarea tehnică sau accesul este necesară pentru a crea profiluri de utilizator la care trimitem publicitate sau pentru a urmări utilizatorul pe un site web sau pe mai multe site-uri web în scopuri de marketing similare.
Administrează opțiunile Administrează serviciile Administrează vânzătorii {vendor_count} Citește mai multe despre aceste scopuri
Vezi preferințele
{title} {title} {title}