Skip to content

Precursor

Un simplu site despre click-ul dinaintea cursorului

  • Cărți
    • Autori străini
    • Autori români
    • Vechi şi noi, literatură comparată
  • Muzică
  • Dezvoltare personală
  • Locuri de poveste
  • Interviuri & Podcasturi
  • Despre noi
  • Privacy
  • Home
  • Autori străini
  • Recenzie: Al doilea sex- Simone de Beauvoir

Recenzie: Al doilea sex- Simone de Beauvoir

Posted on 8 august 202222 octombrie 2023 By Georgiana Niciun comentariu la Recenzie: Al doilea sex- Simone de Beauvoir
Autori străini, Cărți

“Al doilea sex“ scrisă de Simone de Beauvoir și publicată pentru prima oară la Editions Gallimard în 1949 (reeditată recent în 2022 și de Ed. Humanitas) este poate cea mai citată lucrare din rândul feministelor. Vândută în 22 000 de exemplare în prima săptămână de la tipărire și în peste un milion de exemplare în jumătate de secol, rămâne un text ce nu poate lăsa pe nimeni indiferent. Un text ce a stat la baza reformelor Mișcării Feministe și despre care s-a scris că ar fi o adevărată mașinărie de război, gata să distrugă prin rândurile sale discursuri construite de secole de dominație masculină.

“Al doilea sex“ este  o lucrare de aproximativ  1000 de pagini, consacrată în două volume: ”Faptele și miturile” și “Experiența trăită”. Este un studiu ce se înalță pe mai multe sfere de cunoaștere (istorie, religie, biologie, psihologie, psihanaliza, sociologie, sexualitate ș.a.) ce încearcă să trateze cu o îndrăzneală de neîntâlnit la vremea aceea, problemele femeii de la începutul umanității, până în prezentul imediat al celui de-al Doilea Război Mondial.

Deși tradusă în 44 de limbi și vândută în atât de multe exemplare, drumul celor două volume care să ajungă până la cititor nu a fost mereu unul tocmai ușor. “Al doilea sex“  a fost inclusă pe lista de cărți interzise ale Vaticanului, iar Spania lui Franco a citit-o în secret, comercializând la negru versiunea printată din Argentina. Abia în 1998  realizându-se și  o primă traducere în castiliană a acestei cărți. Cenzurată, interzisă și primită cu multă critică, Simone de Beauvoir, revendică egalitatea între sexe și pornește în demersul filozofic cu dorința de a înțelege și a explica statutul femeii. „Mantra” acestor volume: “Nu te naști femeie, ci devii” este și fraza  care ar putea să rezume lucrarea sugerând că pe măsură ce înaintează în vârstă fetița primește condiționări sociale.

Întrebările care alcătuiesc volumele merg pe o traiectorie a contingențelor: De ce femeia a fost definită ca “Celălalt ”? Cum poate fi o femeie independentă în dependență? Care sunt circumstanțele care au limitat libertatea femeii și oare este ea capabilă să le depășească?

M-am întrebat desigur dacă  volumul acesta ar putea să facă ceva ordine și într-un prezent în care procesul dintre Amber  Heard si Jonny Deep este pus  pe rețelele de socializare sub lupa feminității sau într-un cotidian în care corpul femeii se cere a fi fără vergeturi de către un anume vloger. Al doilea sex, nu se citește ușor, simți nevoia de multe ori să reiei pasaje, să te detașezi, dar vine cu o inteligență rarisimă, care încă oferă referințe valide pentru a ne găsi propriile răspunsuri.

După lectura acestei lucrări ce poate fi considerată și o frescă a primei jumătăți de secol XX, lucrurile par să fi evoluat destul de mult în ultimii 70 de ani. Fapt care pare însă să valideze și mai mult teoria lui Simone de Beauvoir: A fi femeie nu este un dat natural. Femeia nu poartă un destin biologic sau psihologic, ci este creată ca fiind produsul unui context istoric.

Câteva paragrafe care mi-au atras atenția din:

Perspectivă mitică

________________________________________________

Bărbatul nu se mulțumește să găsească la parteneră organe sexuale complementare cu ale lui. Ea trebuie să întruchipeze minunata plenitudine a vieții și în același timp, să ascundă tulburătoarele mistere ale acesteia. Prin urmare, înainte de toate, ea va trebui să aibă tinerețe și sănătate pentru că strângând în brațe ceva viu, bărbatul nu poate fi fermecat decât dacă uită că toată viața este pândită de moarte.

Perspectivă socială

________________________________________________

Aproape întotdeauna femeia se mută în casa bărbatului,  iar acest fapt este o dovadă a supremației masculine. Legătura de reciprocitate care stă la baza căsniciei  nu e stabilită între femei și bărbați într-un raport egal , ci mai mult a bărbaților care văd în femei un resort, un adaos necesar casei lor.  Ea rămânând sub tutela bărbatului  a cărui autoritate se va extinde și asupra copiilor. [..]

Pentru bărbat căsnicia reprezintă și ascesiunea la un alt statut, acela de adult căruia i se poate încredința o cotă parte din lume, pentru că are sub protecție o familie.

_____________________________________________________________________________

Căsătoria primitivă are uneori la bază o răpire, fie reală, fie simbolică: violența împotriva altuia reprezintă afirmarea cea mai evidentă a alterității. Cumpărându-și sau cucerindu-și femeia prin forță războinicul demonstrează că a știut să-și anexeze o bogăție străină și să depășească limitele destinului care i-au fost atribuite prin naștere: cumpărarea unei soții, sub diverse forme.

Perspectivă economică

_______________________________________________

Privilegiul economic pe care bărbații l-au deținut, valoarea lor socială, prestigiul căsătoriei, utilitatea sprijinului masculin, determină femeile să-și dorească cu ardoare să placă bărbaților. Femeia ajungând să se definească pe sine așa cum o definește bărbatul .

______________________________________________________________________________

Femeia se mulțumește cel mai adesea doar să completeze veniturile conjugale; muncește în afara familiei, dar pentru familie; și cum pentru muncitoare nu se pune problema ca să acopere toate nevoile casei, e silită să accepte o remunerație mult mai mică. Foarte multe femeii se mulțumesc cu salarii mici, și bineînțeles că salariul s-a aliniat în ansamblu la acest nivel care este mai avantajos pentru angajator.

______________________________________________________________________________

Cultura este domeniul cel mai accesibil pentru femeile care vor să se afirme. Nici una n-a ajuns însă pe culmile succesului lui Dante sau Shakespeare.

Perspectivă filozofică

_______________________________________________

La nivelul biologiei o specie se menține numai recreându-se, dar aceasta creație nu e decât repetarea aceleiași Vieți sub diferite forme. Iar omul asigură repetarea Vieții, depășind viața prin Existență, prin această depășire el creează valori care anulează orice valoare a simplei repetiții.  […] Masculul modelează fața lumii, creează instrumente noi, inventariază, făurește viitorul. […]Nefericirea ei este însă că din punct de vedere biologic a fost hărăzită să repete Viața, în timp ce în proprii ochi Viața nu conține rațiunea de a fi.

 

 

O discuție pe tema acestei cărți, într-un interviu acordat de autoare, poate fi găsit și pe Youtube:

 

Share this page
Etichete: al doilea sex feminism simone de beauvoir

Navigare în articole

❮ Previous Post: Despre lumea artiștilor plastici- Interviu cu Lucia Ghegu
Next Post: Recenzie: Răzbunarea iertării- E.E Schmitt ❯

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

Search

Interviuri & Podcasturi

Pe cine iubești mai mult? – interviu cu Mihaela Buruiană

Despre trădare- Podcast cu dr. Elian Tololoancă

elian totoloanca

Despre meseria de psihiatru- Interviu cu dr. Elian Tololoancă

emanuel cifor

Despre lumea teatrului- Interviu cu Emanuel Cifor

victor teslaru

Interviu cu pictorul Victor Teslaru

Egregora

Egregora, Comoara pierdută- Interviu cu regizorul Andrei Chiriac

Despre lumea artiștilor plastici- Interviu cu Lucia Ghegu

Andrei Nicolae

Despre lumea baletului – Interviu cu Andrei Nicolae

Locuri de poveste

Thassos

Cele mai frumoase plaje din Thassos. Ce poți vizita pe Insula Thassos ?

veneția

Obiective turistice la Veneția și Verona

Obiective turistice în Iași

Obiective turistice în Iași: Ce poți vizita în capitala Moldovei

Muzică

AC/DC: Hell Ain't a Bad Place to Be

Recenzie- AC/DC: Hell Ain’t a Bad Place to Be – Mick Wall

rainbow

Rainbow in the Dark, Ronnie James Dio

monsters

Libertatea prin vibrațiile unei strune: Între corzi de chitară și monturi de pescuit

Copyright © 2025 Precursor.

Theme: Oceanly Premium by ScriptsTown

Administrează consimțămintele pentru cookie-uri
Pentru a oferi cea mai bună experiență, folosim tehnologii, cum ar fi cookie-uri, pentru a stoca și/sau accesa informațiile despre dispozitive. Consimțământul pentru aceste tehnologii ne permite să procesăm date, cum ar fi comportamentul de navigare sau ID-uri unice pe acest site. Dacă nu îți dai consimțământul sau îți retragi consimțământul dat poate avea afecte negative asupra unor anumite funcționalități și funcții.
Funcționale Mereu activ
Stocarea tehnică sau accesul este strict necesară în scopul legitim de a permite utilizarea unui anumit serviciu cerut în mod explicit de către un abonat sau un utilizator sau în scopul exclusiv de a executa transmiterea unei comunicări printr-o rețea de comunicații electronice.
Preferințe
Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
Statistici
Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice. Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice anonime. Fără o citație, conformitatea voluntară din partea Furnizorului tău de servicii de internet sau înregistrările suplimentare de la o terță parte, informațiile stocate sau preluate numai în acest scop nu pot fi utilizate de obicei pentru a te identifica.
Marketing
Stocarea tehnică sau accesul este necesară pentru a crea profiluri de utilizator la care trimitem publicitate sau pentru a urmări utilizatorul pe un site web sau pe mai multe site-uri web în scopuri de marketing similare.
Administrează opțiunile Administrează serviciile Administrează vânzătorii {vendor_count} Citește mai multe despre aceste scopuri
Vezi preferințele
{title} {title} {title}