Skip to content

Precursor

Un simplu site despre click-ul dinaintea cursorului

  • Cărți
    • Autori străini
    • Autori români
    • Vechi şi noi, literatură comparată
  • Muzică
  • Dezvoltare personală
  • Locuri de poveste
  • Interviuri & Podcasturi
  • Despre noi
  • Privacy
  • Home
  • Coaching
  • Omul în căutarea sensului vieții
omul in cautarea sensului vietii

Omul în căutarea sensului vieții

Posted on 4 septembrie 20216 august 2023 By Georgiana Niciun comentariu la Omul în căutarea sensului vieții
Autori străini, Cărți, Coaching

Victor Frankl a fost un  neurolog, psihiatru, filosof, un supraviețuitor al Holocaustului și fondatorul logoterapiei. Această nouă tehnică psihoterapeutică este descrisă în volumul său Omul în căutarea sensului vieții printr-un exemplu elocvent: spre deosebire de psihanaliză unde pacientul se întinde pe canapea și povestește lucruri care uneori nu îi face plăcere să le spună, în logoterapie pacientul poate sta și în picioare, dar va auzi lucruri pe care  uneori nu îi vor face plăcere să le asculte. Logos vine din greacă și înseamnă sens, iar întreaga știința se bazează pe efortul omului de a își găsi sensul, precum și procesul de căutare al acestuia. Curiozitatea volumului este stârnită de completarea psihanalizei freudiane care e centrată pe plăcere sau a psihologiei  adleriane focalizată pe dorința de control și dominare, cu o nouă perspectivă a durerii umane izvorâtă în contextul de la Auschwitz.

În prima parte a volumului Omul în căutarea sensului vieții se prezintă experiențele prizonierilor din lagărul de concentrare. Spre deosebire de multe dintre cărțile despre Holocaust aici nu primează descrierea atrocităților, ci relatarea  unui război ce se purta la nivelul nervilor printr-o etapizare a experienței deținuților în mai multe faze.

Amănuntele care necesită a fi șurubărite, reglate pentru a fi pe deplin înțelese țin în primă  fază de intrarea în lagăr, de șoc, de aflarea că au sosit cu trenul la Auschwitz, de teama unei frici concretizate, ceea ce în psihiatrie se numește iluzia grațierii. Cei condamnați la moarte trăiesc chiar înaintea momentului execuției iluzia că ar putea să fie grațiați în ultima clipa.  La fel și prizonierii se agățau de orice indiciu, care îi făcea să spere că nu are cum să fie chiar atât de rău, chiar dacă ajungea sa li se ia totul și cea mai cumplită realizare era că o dată intrat în lagăr se renunța la întreaga viață de până atunci.  Nu mai aveau nimic în afară de trupul nud, nici măcar părul.

O fază secundă era înrădăcinarea în rutina lagărului  unde nu durerea fizică rănește cel mai mult, ci agonia mentală provocată de nedreptate și de injustețea unei asemenea acțiuni, de a fi judecat de către cineva care nu-ți cunoștea viața. Ajungeai să privești totul cu o detașare curioasă a minții, un soi de obiectivitate, sub formă de protecție, deși exista un dor permanent de familie, de casă, de trecut, o tortură a emoțiilor dureroase.  Se descriu nopți în care dacă vedeai un coleg având un coșmar, nu-l trezeai, gândindu-te că orice vis ar avea, e mai bun decât realitatea lagărului.

Faza finală ar putea fi reprezentată de eliberare, de momentul dureros în care numeri prietenii și familia rămasă în viață și te întorci la o lume care și-a continuat mersul, chiar dacă totul a fost sfâșietor. Această suferință părea acum după terminarea războiului total lipsită de sens, iar nimănui nu îi pasă de cele întâmplate. Se pierduse capacitatea de a te simți fericit, iar a o reînvăța presupunea un proces de repersonalizare și de reidentificare a propriului sine prin elemente pierdute în lagăr, prin elementele pierdute de orice om  într-o experiență traumatizantă.

În cea de-a doua parte a volumului, Frankl, descrie sensul ca factor motivațional al impulsurilor instinctuale.

De-a lungul timpului omul a pierdut starea paradisiacă și e nevoit să ia decizii. Cu disiparea tradițiilor  el nu mai știe exact ce are de făcut, nu mai are un sprijin comportamental. De cele mai multe ori persoanele sunt fie conformiste, fac ce văd la alții fie, fac ceea ce alții vor să vadă la ei, totalitarism.  De aceea de cele mai multe ori oamenii resimt o plictiseală, o rutină, ceea ce în logoterapie este numit vid existențial. Deși adesea pare de neglijat, plictiseala aduce în fața medicilor mai mulți pacienți decât suferința. Studiile arată că pe măsură ce automatizarea muncii va avansa, angajatul va avea mai mult timp liber, iar rezultatul serviciului adus nu va mai reprezenta o satisfacție, subliniindu-se astfel o problemă actuală, dar și de viitor.

Frankl împarte oamenii în două categorii, cei activi care își obțin satisfacția prin creație și cei pasivi care își găsesc plăcerea în contemplare frumuseții, a artei sau a naturii. Omul închis nu mai are acces la creație sau plăcere. Dar nu doar creația și contemplarea, spune el, ne conferă un sens, ci și suferința. Felul in care omul își acceptă destinul și durerea implicită vieții, îi oferă ample posibilități chiar și în cele mai crunte circumstanțe. Pornind de la experiența lagărului, Frankl spune că omul poate fi jefuit de absolut tot ce are, dar niciodată de libertatea de a decide cum reacționează, iar provocarea cea  mai serioasă a unui om este să găsească sensul, filosoful identificând trei posibile surse : munca, iubirea și curajul în momentele dificile.

Dacă Dostoievski spunea că omul se poate adapta oricăror condiții, Frankl motivează că acest lucru este posibil doar dacă se primește răspuns la întrebarea „De ce?”. Fără un rechizitoriu, culpele devin de neiertat în fața întrebării „Cum ?”. Cum este posibil să înduri, să suporți, când nu înțelegi „De ce? “. Acestă întrebare este departe de a reflecta  o gândire procuratorială, departe de fi plictisitoare sau obositoare în momentele în care singura alinare posibilă este acceptarea prin înțelegere.

În acest volum Omul în căutarea sensului vieții, spațiul odiosului, nu-l reprezintă mocirla Auschwitzului, ci  destructurarea lumii, în resorturile ei intime, maculate la un nivel mental și spiritual. Tropismele interioare trebuie să fie ghidate de sens, pentru a găsi lumina de la capătul unei tragedii sau descătușarea libertății interioare.

Share this page
Etichete: dezvoltare personala Holocaust psihologie scriitori evrei

Navigare în articole

❮ Previous Post: Între prieteni
Next Post: Libertatea prin vibrațiile unei strune: Între corzi de chitară și monturi de pescuit ❯

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

Search

Interviuri & Podcasturi

Pe cine iubești mai mult? – interviu cu Mihaela Buruiană

Despre trădare- Podcast cu dr. Elian Tololoancă

elian totoloanca

Despre meseria de psihiatru- Interviu cu dr. Elian Tololoancă

emanuel cifor

Despre lumea teatrului- Interviu cu Emanuel Cifor

victor teslaru

Interviu cu pictorul Victor Teslaru

Egregora

Egregora, Comoara pierdută- Interviu cu regizorul Andrei Chiriac

Despre lumea artiștilor plastici- Interviu cu Lucia Ghegu

Andrei Nicolae

Despre lumea baletului – Interviu cu Andrei Nicolae

Locuri de poveste

Thassos

Cele mai frumoase plaje din Thassos. Ce poți vizita pe Insula Thassos ?

veneția

Obiective turistice la Veneția și Verona

Obiective turistice în Iași

Obiective turistice în Iași: Ce poți vizita în capitala Moldovei

Muzică

AC/DC: Hell Ain't a Bad Place to Be

Recenzie- AC/DC: Hell Ain’t a Bad Place to Be – Mick Wall

rainbow

Rainbow in the Dark, Ronnie James Dio

monsters

Libertatea prin vibrațiile unei strune: Între corzi de chitară și monturi de pescuit

Copyright © 2025 Precursor.

Theme: Oceanly Premium by ScriptsTown

Administrează consimțămintele pentru cookie-uri
Pentru a oferi cea mai bună experiență, folosim tehnologii, cum ar fi cookie-uri, pentru a stoca și/sau accesa informațiile despre dispozitive. Consimțământul pentru aceste tehnologii ne permite să procesăm date, cum ar fi comportamentul de navigare sau ID-uri unice pe acest site. Dacă nu îți dai consimțământul sau îți retragi consimțământul dat poate avea afecte negative asupra unor anumite funcționalități și funcții.
Funcționale Mereu activ
Stocarea tehnică sau accesul este strict necesară în scopul legitim de a permite utilizarea unui anumit serviciu cerut în mod explicit de către un abonat sau un utilizator sau în scopul exclusiv de a executa transmiterea unei comunicări printr-o rețea de comunicații electronice.
Preferințe
Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
Statistici
Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice. Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice anonime. Fără o citație, conformitatea voluntară din partea Furnizorului tău de servicii de internet sau înregistrările suplimentare de la o terță parte, informațiile stocate sau preluate numai în acest scop nu pot fi utilizate de obicei pentru a te identifica.
Marketing
Stocarea tehnică sau accesul este necesară pentru a crea profiluri de utilizator la care trimitem publicitate sau pentru a urmări utilizatorul pe un site web sau pe mai multe site-uri web în scopuri de marketing similare.
Administrează opțiunile Administrează serviciile Administrează vânzătorii {vendor_count} Citește mai multe despre aceste scopuri
Vezi preferințele
{title} {title} {title}