Skip to content

Precursor

Un simplu site despre click-ul dinaintea cursorului

  • Cărți
    • Autori străini
    • Autori români
    • Vechi şi noi, literatură comparată
  • Muzică
  • Dezvoltare personală
  • Locuri de poveste
  • Interviuri & Podcasturi
  • Despre noi
  • Privacy
  • Home
  • Autori străini
  • Trieste – Dasa Drndic
Trieste

Trieste – Dasa Drndic

Posted on 7 noiembrie 202128 august 2022 By Maria Niciun comentariu la Trieste – Dasa Drndic
Autori străini, Cărți

”În spatele fiecărui nume se ascunde o poveste” ar putea fi laitmotivul acestui roman. În Trieste o poveste particulară, ficțională se amalgamează cu o realitate istorică incomodă. Cu o scriitură lipsită de sentimentalisme facile, Dasa Drndic construiește povestea Hayei imagine cu imagine.  Pe 3 iulie 2006, Haya Tadeschi, o bătrână evreică, își așteaptă fiul răpit în urmă cu mai bine de 60 de ani. Femeia este înconjurată de fotografii, frânturi din ziare, amintiri, scrisori, reviste, adică o viață pe care o pune în ordine.

„Așteaptă de șaizeci și doi de ani.

Stă așezată într-un scaun balansoar lângă fereastra înaltă din odaia de la etajul trei al unei clădiri austro-ungare din zona veche a orașului Stars Gorizia și se balansează, timp în care scaunul vechi scâncește.”

Trieste este compus din imagini cinematografice, sonări ale psihicului și sufletului uman, scotociri prin istorii incomode, vieți și identități care se schimbă pentru a supraviețui. Pentru că numind lucrurile le iei în posesie, Gorizia își schimbă numele în funcție de linia graniței. Istoria unui oraș este povestită printr-un inventar al numelor în paralel cu cea a unei familii de evrei. Dacă povestea familiei Tadeschi este pur ficțională, cea a orașului Trieste, nu.

”Gările, pietre funerare, granițe dintre vii și morți, dintre infinit și lumea închistată a orașului, porți ale orașului, orașe în sine. Atunci când identitățile dispar, răsar gările”.

Povestea Hayei Tedeschi

„Povestea ei este una măruntă, una dintre nenumăratele povesti despre întâlnirile dintre oameni, despre urmele păstrate de contactul dinte ei, lucru pe care îl știe, așa cum știe și faptul că până când toate poveștile din lume nu vor fi asamblate într-un desăvârșit patchwork cosmic care să învelească Pământul la culcare, istoria aceasta nălucă a realității, va continua să deșire, să taie să dezmembreze, să fure petice de univers ca să le cârpească în propriul giulgiu de mort.„

Personajul principal Haya Tedeschi născută pe 9 februarie 1923 în Gorizia, oraș de graniță aflat când pe teritoriul austro-ungar, când italian sau sloven. Haya face parte dintr-o veche familie de evrei italieni convertiți la catolicism.

Prima parte a romanului este construită în jurul istoriei familiei Tadeschi și a opresiunii fascismului în anii 1920. Gradual povestea evoluează printre războaie și schimbări teritoriale până la cel de-al doilea Război Mondial. Aici o regăsim pe Haya o tânără de douăzeci de ani, naivă și îndrăgostită de un ofițer SS, aproape oarbă la realitatea și semnele ororilor trăite de contemporanii ei.

”De șaizeci de ani acești spectatori orbi se bat cu pumnul în piept strigând suntem nevinovați pentru că n-am știut (…) din comoditatea lor de nezdruncinat, acești indivizi comozi care înlesnesc răul.”

”În spatele fiecărui nume se ascunde o poveste”

Șaizeci și două de pagini, o listă cu numele a aproximativ 9000 de evrei italieni deportați între 1943 și 1945 deschid a doua parte a romanului. Dacă prima jumătate este mai degrabă dominată de ficțiune, cea de-a doua conține o documentare amplă a ororilor nazismului. Alături de Haya, cititorul parcurge mărturiile deținuților din lagăre și paginii întregi transcrise din procesele de la Nuernberg.

Mai mult decât toposuri ale literaturii despre Holocaust Treblinka, San Sabba,  Grafeneck și Arhivele Arolsen sunt locurile reale martore ale atrocităților. San Sabba a fost o moară de orez din Trieste transformată de naziști în lagăr de concentrare în 1943 ca parte a operațiunii militare Operationszone Adriatisches Küstenland – OZAK. De asemenea, Kurt Franz, tatăl copilului Hayei a jucat un rol important în crimele produse de naziști și a fost comandantul lagărului de la Treblinka.

Haya se poziționează față de trecutul pe care încearcă să îl înțeleagă și să îl descopere apelând la referințe și citate din Ezra Pound și T.S. Elliot sau Kierkegaard.

”What are the roots that clutch, what branches grow

Out of this stony rubbish? Daughter of woman,

You cannit say, or guess, for you know only

A heap of broken images…”

Lebensborn și ocupația nazistă

Ultima parte a romanului împrumută vocea lui Antonio Tadeschi, fiul Hayei, devenit Hans Traube. Odată cu el, scriitoarea croată deschide arhive, sertare, povești și traume ale copiilor Lebensborn, dar și problema vinei colective și individuale.

”Dar, în viața mea s-a furișat atunci criminalul SS-Untersturmfuhrer Kurt Franz și acea evreică ce, sub el, sub acel înger blond al morții, sub acel tânăr îndrăgostit de muzică și natură, sub acel prost fotograf amator fanatic, sub acel călău cu baby-face, și-a desfăcut picioarele în timp ce la o aruncătură de băț se auzea zgomotul roților de tren”.

Inițiat de Himmler, acest proiect avea drept obiectiv crearea unei Germanii pure din punct de vedere rasial. Lebensborn (Fântâna vieții) s-a desfășurat între 1935 și 1941 și a funcționat în special în Germania și Norvegia. În aceste țări, precum și în teritoriile ocupate, naziștii au deschis case maternale pentru femeile necăsătorite și orfelinate. Aproximativ 8000 de copii s-au născut în Germania și între 8000 și 12 000 în Norvegia în acei ani. De asemenea, naziștii au răpit aproximat 20 000 de copii din țările ocupate pe care i-au relocat în orfelinatele Lebensborn.

Nu în ultimul rând, povestea ficțională a Hayei și a fiului său al cărui tată era un ofițer SS, îi servește autoarei ca pretext pentru a documenta destinul evreilor italieni și al ”copiilor uitați ai lui Hitler” după încetarea războiului. Într-o încercare neobosită de a-și regăsi copilul răpit, Haya descoperă cu fiecare căutare și o nouă oroare a nazismului.

Deși este o ficțiune, Trieste este un roman bine documentat și ancorat în realitatea istorică a secolului XX.  A căuta și a aștepta o viață întreagă este ceea ce o definește pe Haya Tedeschi. A ști, a-și aminti și a nu uita este ceea ce ar trebui să definească fiecare persoană după Holocaust.

”Amintirile mele nu sunt iluzii. Amintirile mele nu sunt trecutul. Amintirile mele sunt prezentul.”

 

Share this page
Etichete: evrei Holocaust

Navigare în articole

❮ Previous Post: Când corpul spune nu. Costul ascuns al stresului
Next Post: Coaching pentru performanță ❯

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

Search

Interviuri & Podcasturi

Pe cine iubești mai mult? – interviu cu Mihaela Buruiană

Despre trădare- Podcast cu dr. Elian Tololoancă

elian totoloanca

Despre meseria de psihiatru- Interviu cu dr. Elian Tololoancă

emanuel cifor

Despre lumea teatrului- Interviu cu Emanuel Cifor

victor teslaru

Interviu cu pictorul Victor Teslaru

Egregora

Egregora, Comoara pierdută- Interviu cu regizorul Andrei Chiriac

Despre lumea artiștilor plastici- Interviu cu Lucia Ghegu

Andrei Nicolae

Despre lumea baletului – Interviu cu Andrei Nicolae

Locuri de poveste

Thassos

Cele mai frumoase plaje din Thassos. Ce poți vizita pe Insula Thassos ?

veneția

Obiective turistice la Veneția și Verona

Obiective turistice în Iași

Obiective turistice în Iași: Ce poți vizita în capitala Moldovei

Muzică

AC/DC: Hell Ain't a Bad Place to Be

Recenzie- AC/DC: Hell Ain’t a Bad Place to Be – Mick Wall

rainbow

Rainbow in the Dark, Ronnie James Dio

monsters

Libertatea prin vibrațiile unei strune: Între corzi de chitară și monturi de pescuit

Copyright © 2025 Precursor.

Theme: Oceanly Premium by ScriptsTown

Administrează consimțămintele pentru cookie-uri
Pentru a oferi cea mai bună experiență, folosim tehnologii, cum ar fi cookie-uri, pentru a stoca și/sau accesa informațiile despre dispozitive. Consimțământul pentru aceste tehnologii ne permite să procesăm date, cum ar fi comportamentul de navigare sau ID-uri unice pe acest site. Dacă nu îți dai consimțământul sau îți retragi consimțământul dat poate avea afecte negative asupra unor anumite funcționalități și funcții.
Funcționale Mereu activ
Stocarea tehnică sau accesul este strict necesară în scopul legitim de a permite utilizarea unui anumit serviciu cerut în mod explicit de către un abonat sau un utilizator sau în scopul exclusiv de a executa transmiterea unei comunicări printr-o rețea de comunicații electronice.
Preferințe
Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
Statistici
Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice. Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice anonime. Fără o citație, conformitatea voluntară din partea Furnizorului tău de servicii de internet sau înregistrările suplimentare de la o terță parte, informațiile stocate sau preluate numai în acest scop nu pot fi utilizate de obicei pentru a te identifica.
Marketing
Stocarea tehnică sau accesul este necesară pentru a crea profiluri de utilizator la care trimitem publicitate sau pentru a urmări utilizatorul pe un site web sau pe mai multe site-uri web în scopuri de marketing similare.
Administrează opțiunile Administrează serviciile Administrează vânzătorii {vendor_count} Citește mai multe despre aceste scopuri
Vezi preferințele
{title} {title} {title}