Skip to content

Precursor

Un simplu site despre click-ul dinaintea cursorului

  • Cărți
    • Autori străini
    • Autori români
    • Vechi şi noi, literatură comparată
  • Muzică
  • Dezvoltare personală
  • Locuri de poveste
  • Interviuri & Podcasturi
  • Despre noi
  • Privacy
  • Home
  • Autori români
  • Recenzie: A râs şi tata- Remus Boldea
a ras si tata

Recenzie: A râs şi tata- Remus Boldea

Posted on 5 iunie 20236 iunie 2023 By Georgiana 2 comentarii la Recenzie: A râs şi tata- Remus Boldea
Autori români, Cărți

„A râs și tata” este volumul de debut al autorului Remus Boldea, publicat la Editura Trei în 2022. Este o carte de proză scurtă alcătuită din paisprezece povestiri, în care naratorul mereu sub o voce masculină îmbracă hainele tinereții capricioase de la adolescență până undeva la o vârstă de 30+.

Personajele volumului, deși sunt mereu altele cu fiecare povestire, construiesc un puzzle care scoate la iveală un univers cel mai adesea aparținând unor liceeni care „nu se sfiesc să o spună p-aia dreaptă”, atunci când nu este un adult prin preajmă. Vorbim așadar de un volum cu cadru de conversație similar cu cel al „băieților din fața blocului”, un cadru devoalat de inhibiții, în care gândurile se rostesc de cum apar, iar sinceritatea exprimării pare să fie sub o formă radicală  (poate și cea mai pură?).

Deși nu există un cuprins și o ordine vizibilă a acestor proze scurte, aș îndrăzni să împart acest volum cu aer biografic: „în povestiri din timpul școlii” și „povestiri la maturitate”. (Maturitatea eu o găsesc undeva după terminarea școlii.)

Povestirile din timpul școlii

prezintă imaginea unor adolescenți privită prin filtrul aspirației grăbite de a-și însuși o libertate aparentă a oamenilor mari. Intriga aici  este cel mai adesea dată de constrângerile familiei, ale profesorilor sau de nevoia de fi remarcat în interiorul anturajului. Protagoniștii sunt frecvent neascultători în fața autorităților morale (părinții) și chiulesc de la ore, fură bani sau devin părtașii unor nedreptăți de care nu reușesc  să scape nici la vârsta maturității.

Situațiile din fiecare narațiune croiesc un personaj universal care realizează o migrare a copilăriei post decembriste spre literatură românească. „A râs și tata” putem spune că are și rolul de a recupera prin scris anumite locuri sau gesturi necesare ritualurilor de socializare ale copilăriei/adolescenței: adunarea găștilor la râu, pariurile pe ciocolata cu rom, mersul pe șinele de tren, întâlnirile la monumentul din parcul primăriei, prima țigară pe ascuns ș.a.

Nu lipsește de aici nici portretul copilului post-decembrist ghidat de mantra „Pentru că așa trebuie” sau „așa e normal”. În povestirea „Amarcord” de pildă ne întâlnim cu paragrafe, ce construiesc o imagine adesea întâlnită în spațiul românesc:

Adevărul e că eu și cu Marceluș eram altoiți de toată lumea, și nici cu jignirile ai noștri nu făceau economie. Ce să mai vorbim despre încurajarea calităților noastre! Mult timp tatăl meu a crezut că nu-s în stare să tai nici o felie de pâine.

În  „Eforturi nerăsplătite”  nimbul fericirii copilărești este străpuns de două înmormântări; una a olimpicului la matematică și cealaltă a unei fete lăsată în grija sorții în timp ce părinții erau plecați la muncă într-o altă țară. Privirea în fața morții la această vârstă este una ludică și plină de chicoteli, dar și neînțeleasă și ascunsă sub semnul întrebării: de ce înmormântarea unui coleg pierit în munți, diferă de cea a unei colege care s-a sinucis?

N-am înțeles niciodată de ce pentru Alin s-a organizat o înmormântare demnă de prințesa Diana, iar pentru Simena nu s-a organizat absolut nimic.

O trăsătură comună tuturor poveștilor sunt  întrebările. Ele îşi păstrează  recurența de a rămâne deschise până la maturitate în fața nedreptăților.

Povestiri la maturitate

În povestirile: „Faza aia din Seinfeld”, „Lucru pe text”, „Cel mai romantic organ ”și „Exemplare mai puțin reușite”, nu pot trece fără a fi observate anumite replici care deși vin din construcția unui personaj în aparență destul de simplu (vezi nea Bebe un om al străzii), gata parcă oricând să facă o ghidușie copilărească, se adaugă o încărcătură filosofică destul de puternică:

◊ Lipsa durerii e lipsa iubirii.

◊ Cine s-ar fi gândit vreodată că în viață ai nevoie de oameni în care nu ai încredere.

◊ Pe măsură ce te apropii de treizeci de ani, e din ce în ce mai greu să-ți faci prieteni. Avea Seinfeld gluma aia: când ești mic, ești mai puțin selectiv, practic oricine locuiește în fața casei tale e prietenul tău, însă când faci treizeci de ani, ai din ce în ce mai puține locuri disponibile.

◊ Am ideea asta fixă că recititul e mai important decât cititul. Mă gândesc la cărțile pe care le recitesc ca la un fel de combustibil special de care am avea nevoie ca să scriu. E bine să citești autori noi, să descoperi cărți obscure, să încerci să ajungi la zi cu clasicii pe care nu i-ai citit. Însă cred că cel mai important e să recitești. Recititul atent îți arată meșteșugul din spatele prozei”.

◊ Însă din aceste trei zile au crescut altele şi altele. Zile fără sex, cu priviri încruntate, trântit de uşi, amenințări, lacrimi de furie, frustrări, ultimatumuri. Viață de cuplu. Viaţă constant amenințată de celelalte posibilități. Viață amenințată de iubire.

  • Nu-i OK să ajungi să iubești pe cineva [..]
  • Dar nu alegi chestia asta. Se întâmplă pur şi simplu, am zis.

Cum se întâmplă şi cu cancerul aş fi vrut să adaug, dar tot ce am putut să fac a fost să dau aprobator din cap.

Cu replici complăcute în situaţie, dar totuşi rostite, ca într-un paradox comico- tragic personajele se simt singure în mijlocul grupurilor în care se străduiesc cel mai mult să acceadă.

Umorul în volumul „A râs și tata”

Dacă Marius Chivu în „Sfârşit de Sezon” creează un volum delicat (tot de proză scurtă) în care cititorul este îndemnat să privească cu nostalgie spre un trecut ireversibil, Remus Boldea caută să ne reamintească de acele momente mai stângace din trecutul nostru, pe care n-am vrea neapărat să le retrăim, ci  în cel mai fericit caz, să le putem privi cu umor peste ceva timp.

Râsul este cel mai bun medicament spune o vorbă din bătrâni, iar o serie de specialiști printre care şi medicul neuropsihiatru Sigmund Freud ne confirmă cum o porție zdravănă de râs modifică neurochimia  şi oferă instrumentele intrinseci de care avem nevoie pentru a face față dificultăților cu care ne confruntăm pe parcursul întregii vieți.

„A râs și tata” este un volum despre adolescența îmbinată cu maturitatea, despre situații dramatice îmbinate cu umor. Este despre copii cu vârste ce se scriu din toate cifrele și viața care are nevoie de o balanță reechilibrantă atunci când exersează mersul pe sârmă deasupra celui mai adânc hău.

Share this page
Etichete: a ras si tata autori romani literatura contemporana recenzie a ras si tata recenzii autori romani remus boldea volum de debut

Navigare în articole

❮ Previous Post: Despre lumea teatrului- Interviu cu Emanuel Cifor
Next Post: Recenzie: Adresa- de Fiona Davis ❯

2 thoughts on “Recenzie: A râs şi tata- Remus Boldea”

  1. Pingback: Să te mut (Cartea cu administratora)- de Andrei Ciobanu (recenzie carte)
  2. Pingback: Pe cine iubești mai mult?- de Mihaela Buruiană » Precursor

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

Search

Interviuri & Podcasturi

Pe cine iubești mai mult? – interviu cu Mihaela Buruiană

Despre trădare- Podcast cu dr. Elian Tololoancă

elian totoloanca

Despre meseria de psihiatru- Interviu cu dr. Elian Tololoancă

emanuel cifor

Despre lumea teatrului- Interviu cu Emanuel Cifor

victor teslaru

Interviu cu pictorul Victor Teslaru

Egregora

Egregora, Comoara pierdută- Interviu cu regizorul Andrei Chiriac

Despre lumea artiștilor plastici- Interviu cu Lucia Ghegu

Andrei Nicolae

Despre lumea baletului – Interviu cu Andrei Nicolae

Locuri de poveste

Thassos

Cele mai frumoase plaje din Thassos. Ce poți vizita pe Insula Thassos ?

veneția

Obiective turistice la Veneția și Verona

Obiective turistice în Iași

Obiective turistice în Iași: Ce poți vizita în capitala Moldovei

Muzică

AC/DC: Hell Ain't a Bad Place to Be

Recenzie- AC/DC: Hell Ain’t a Bad Place to Be – Mick Wall

rainbow

Rainbow in the Dark, Ronnie James Dio

monsters

Libertatea prin vibrațiile unei strune: Între corzi de chitară și monturi de pescuit

Copyright © 2025 Precursor.

Theme: Oceanly Premium by ScriptsTown

Administrează consimțămintele pentru cookie-uri
Pentru a oferi cea mai bună experiență, folosim tehnologii, cum ar fi cookie-uri, pentru a stoca și/sau accesa informațiile despre dispozitive. Consimțământul pentru aceste tehnologii ne permite să procesăm date, cum ar fi comportamentul de navigare sau ID-uri unice pe acest site. Dacă nu îți dai consimțământul sau îți retragi consimțământul dat poate avea afecte negative asupra unor anumite funcționalități și funcții.
Funcționale Mereu activ
Stocarea tehnică sau accesul este strict necesară în scopul legitim de a permite utilizarea unui anumit serviciu cerut în mod explicit de către un abonat sau un utilizator sau în scopul exclusiv de a executa transmiterea unei comunicări printr-o rețea de comunicații electronice.
Preferințe
Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
Statistici
Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice. Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice anonime. Fără o citație, conformitatea voluntară din partea Furnizorului tău de servicii de internet sau înregistrările suplimentare de la o terță parte, informațiile stocate sau preluate numai în acest scop nu pot fi utilizate de obicei pentru a te identifica.
Marketing
Stocarea tehnică sau accesul este necesară pentru a crea profiluri de utilizator la care trimitem publicitate sau pentru a urmări utilizatorul pe un site web sau pe mai multe site-uri web în scopuri de marketing similare.
Administrează opțiunile Administrează serviciile Administrează vânzătorii {vendor_count} Citește mai multe despre aceste scopuri
Vezi preferințele
{title} {title} {title}